2014-02-26

Här sitter jag i min säng och äter en granola bar. Jag kom precis hem från min första Track träning. Eller egentligen så gör vi bara conditioning i the weightroom just nu för att det är för kallt för att springa runt tracken ute men det var kul iallafall. Jag ser definitivt fram emot tills vi kan börja träna utomhus, kommer bli härligt!

Annars har det inte hänt så mycket den senaste veckan. Imorgon och torsdag har vi dock finals igen, och sedan långhelg för vi är lediga på fredag. Veckan efter det är det därför alltså byte av trimester vilket betyder byte av lektioner. Precis som förra gången är jag lite nervös för det, man börjar liksom om på ny kula med lärare och kompisar osv. Hoppas verkligen att denna sista trimester blir bättre än denna. Min första trimester var absolut bättre än denna andra, hoppas den sista nu blir lika bra eller till och med bättre än första.

Idag höll jag även en presentation om Sverige på biologin. Vi har en annan tjej i den klassen som är från London fast inte utbytesstudent, så vi båda fick berätta lite om hur det var vart vi kommer ifrån. Jag förberede inte direkt någon presentation. Jag tog bara med mig lite bilder in på Sollentuna och Stockholm och sedan berättade jag lite basic och kul saker om det. Brukar inte gilla att prata inför större grupper eller klasser men denna gång var det lungt, tyckte det var askul istället för att vara ärlig.

Vid lunchen idag gick förresten vårat brandalarm på skolan vilket gjorde att vi behövde evakuera matsalen. Jag och min kompis stod där med våra lunchbrickor och undrade vad fasen vi skulle göra för vi hade ju precis köpt vår mat. Så vi tog med oss brickorna och maten ut och käkade. Det var bara minus 4 grader typ, inte alls svinkallt i t-shirt. Samma sak hände faktiskt förra veckan fast då sista perioden så ingen hade lunch. Då kom dock brandkår och hela tjodevippan så alla trodde det brann på riktigt, så det är tydligen fel på någon av brann sensorerna så den går av lite random då och då. Men för säkerhets skull måste dem evakuera skolan i vilket fall.

hawaii day 5

Sista heldagen på Hawaii. Vi lämnade hotellet och Waikiki och åkte till The polynesian cultural center hyffsat långt bort. Det var tydligen också den sidan av ön det regnade lite extra så vi gick runt hela dagen i regnponchos. The polynesian cultural center är iallafall ett ställe där man kan gå runt och testa på och få lära sig om Hawaiiansk, Thahitis, Fiji, New zeelands mm kultur.

Vi testade på coconut bread och coconut candy, vilket var gott. Vi lekte med konstiga leksaker och lärde oss dansa hulahula. Det var en roligt ställe men på grund av vädret som gjorde oss genom blöta blev det lite kallt att gå runt där efter ett tag. Vid sex käkade vi middag på en stor buffé och sedan såg vi en väldigt cool Hawaiiansk show som heter Breathe of Life.

Hawaii day 4

Fjärde dagen på Hawaii och vi hade väldigt bra väder. Morgonen började inte så där jätte tidigt men vid 8-9 tiden åkte vi till vulkanen Diamond Head. Vi skulle gå på en liten hike. Det var väldigt varmt och svettigt men våea chaporons sa att ju snabbare vi gick upp och ner ju snabbare kunde vi åka tillbaka till hotellet och Waikiki beach och få fritid. Så jag tror det tog oss ungefär en timme att gå upp och ner. Utsikten från toppen var väldigt fin, när man såg ner på det turkosa havet och sen dem gröna bergen. Dock hade jag inte med mig min kamera för jag ville inte släpa upp och ner på den.

Vi kom tillbaka till hotellet runt halv elva och kunde då ta oss till stranden. Vi låg och stekte i solen ett tag, men sedan bestämde vi oss för att kolla upp hur mycket det skulle kosta att hyra lite surfbrädor och gå ut och surfa lite. Eftersom vi var en grupp på runt tio personer som ville hyra brädor så fick vi discount, vilket gjorde att det blev 10 dollar per person för en timme och ville man sedan vara ute fler timmar var det 5 dollar per extra timme, vilket var ett jätte bra pris!

Innan vi surfa gick vi till McDonalds och köpte lite lunch som vi tog med och åt på stranden. Sedan gav vi oss ut i vågorna. På vägen ut så jag två sköldpaddor. Sedan låg vi och surfa ett tag innan det blev dags att gå in för det hade gått en timme. Men solen stekte fortfarande och det var så himla härligt att ligga där i det turkosa vattnet och guppa på surfbrädan så jag och två andra bestämde oss för att köra en timme till. Dock var det inte mycket vågor så jag fick endast tre stycken som jag faktiskt kunde ställa mig upp på.

När våra två timmar hade gått gick vi till hotellet och gjorde oss i ordning. Den kvällen fick vi bestämma själva på vilken resturang vi ville äta på. Efter att vi tappat bort hälften av gruppen blev det Hard Rock Café igen. Och självklart senare på kvällen, Frozen Yoghurt.

Hawaii day 3

Dag tre och vår tidigaste morgon av dem alla stod på shemat. Vi vakna upp trötta men taggade, vi åt frukost och gjorde oss redo sedan gick vi från hotellet och en bit bort på Waikiki beach där vi skulle få en surflektion. Dem delade upp oss i grupper så vi fick kolla på varandra vilket var kul. Dock fick vi bara testa typ tre gånger var väl ute i vattnet eftersom vi var så många. Även om vädret inte var på våran sida då det var mulet tyckte alla att det var superkul! Vi hade en kille ute i vattnet med en "proffkamera" som tog bilder medan vi försökte komma upp på brädan, men bilderna blev ingen höjdare.

Efter vi surfat hittade vi ett coolt träd med saker hängande från de som såg ut som lijaner, de funkade också som lijaner, vi testade.

Precis när vi var klara började det spöregna och vi tog oss då tillbaka till hotellet. Vi hade fritid fram tills middagen vid fem och klockan var väl tio på morgonen när vi kom tillbaka till hotellet så vi bestämde oss för att allihopa ta lokalbussen in till China town. Vi blev inte positivt överaskade. Jag hade förväntat mig en gullig liten asiatisk kvarter men det var ganska orent och inte så värst mysigt. En upplevelse i sig dock. Efter många om och men bestämde vi oss för att åka tillbaka till Waikiki för lunch istället. Vi hittade en mysig resturant som hade allt möjligt at välja på. Jag åt en supergod BBQ pizza.

På kvällen åkte vi iväg till någon Luau (fiesta haha) där vi åt buffé och titta på när Hawaiianer dansa HulaHula. Vi fick också gå upp på sen och dansa lite vid ett tillfälle.

Hawaii day 2

Andra dagen på Hawaii åkte vi till Pearl Harbor. Det tog oss ca en timme att åka dit i den gula skolbussen och väl där fick vi gå runt och titta på allt själva. Det var inte det häftigaste stället jag varit på men det var kul att ha fått se. Efter att ha vandrat runt där ett tag gick vi in i en biograf och såg en kort filmsnutt som introducerade vad som hade hänt där på Pearl Harbor. Efter dem ut oss via båt till USS Arizona vilket var ett av skeppen som sjönk. Det ligger ännu kvar på botten och man kan till och med se olja flyta upp på ytan från det fortfarande. De berättade också att de har låtit alla män som dog tillsammans med skeppet ligga kvar, och de män som var på skeppet men lyckades överleva till idag som dör, har valet att bli krimerade och sedan placera sin urna på skeppet på botten.

Efter det var våran tur på Pearl Harbor slut och vi tog oss tillbaka till hotellet. Vi var då sugna på lunch och gick och hittade en mysig italiensk lunch resturant på ett hörn. Otur med vädret som vi hade började det regna precis efter lunch så istället för att gå till stranden gick vi i lite små affärer och sedan tillbaka till hotellet och duschade innan vi skulle ut och äta middag.

Vid fem som dagen innan möttes vi i lobbyn. Sedan gick vi till Hard Rock Café för middag. Det är så mysigt där med live musik och allt! När alla käkat klart runt sju åtta fick man göra vad man ville. På väg från Hard Rock till hotellet var hela shopping gatan så vi gick längs gatan och in på lite affärer. Bara tre minuter från vårat hotell låg en Frozen Yoghurt Land där vi gick och köpte Frozen Yoghurt varje kväll. Tror jag alltid fyllde upp mina bägare så fulla att det kostade 7 dollar, men det var det lätt värt! Vi tog sedan våran frozen yoghurt och satte oss på några bänkar vid stranden. Efter det drog vi oss tillbaka till hotellet.

Hawaii Day 1

Nu har jag skjutit upp att skriva det här inlägget ett bra tag, men ikväll ska jag ta mig ann det. Vet inte vart jag ska börja, så jag delar upp hela resan i flera inlägg så det blir lättare för mig att skriva och förhoppningsvis er att läsa.

Vill börja med att säga att denna resa var nog den bästa i mitt liv. Helt underbar vecka. Innan jag åkte visste jag inte vilka personer jag skulle träffa där eller hur många vi skulle vara.

Jag lämnade Cleveland onsdag morgon och blev pågrund av vädret strandad på Minneapolis flygplats i Minnesota. Mitt plan till LAX var inställt men med lite tur lyckades jag få plats på ett annat plan till Seattle sen Honolulu. Jag var så jäkla lack där ett tag men klockan halv elva på kvällen landade jag på Hawaii och var då inte ens senare än vad som var beräknat från första början. Det visade sig också att jag hade varit på samma plan som ca åtta andra utbytisar utan att veta det, så det var alltså fler som hade haft stök med flygen. När vi gick av planet fick vi de obligatoriska Hawaii blomhalsbanden som till min förvåning var gjord av riktiga blommor. Det luktade gott!

Iallafall, väl av planet mötte vi upp resten som hade kommit innan oss och sedan började snacket om vart i Världen man var ifrån (eller i vårat fall Europa, alla var Europeer) och vart i staterna man bodde. Jag började ganska på direkten snacka med en svensk tjej Emma som också bor i Stockholm. Efter det blev det bussfärd till hotellet och sedan utdelning av nycklar till rummen. Alla drog sig till sängs rätt så snabbt då vi hade en tidig morgon som väntade. Första natten delade jag rum med en annan svensk tjej Sara och en tysk Dani. Andra kvällen bytte Dani och den tredje svenska tjejen Emma rum så vi alla svenska tjejer fick sova i samma. Bredvid vårat rum hade fyra härliga danska tjejer sitt rum och vi hade en dörr mellan oss som vi öppnade så att våra rum i princip satt ihop.

Första heldagen på Hawaii och vi steg upp innan sju. Vi käka frulle på stranden sen möttes vi i lobbyn allihop för att bege oss till Hanauma bay där vi skulle snorkla. Det är typ ett naturresarvat så dem har förbjudit stora grupper att åka dit, så istället för att ta en stor buss som vi gjorde till alla andra ställen delade vi upp oss i ungefär fem olika minivanar och låtsades inte känna varandra förän vi kom ner på stranden, sneeky. Jag mötte då den fjärde och sista svensken Oscar, det var lite kul för hans mormor hjälpte mig med mina ansökningar till USA.

Själva stranden Hanauma Bay var super härlig men snorklingen var ingen hitt. Vi lyckades dock se en sköldpadda vilket förgyllde dagen för oss alla. Vi åt också Shaved Ice vilket tydligen ska vara nån Hawaiiansk specialitet, det smakade regnbåge. På eftermiddagen kom vi tillbaka till hotellet och vi hängde då mest på shopping strippen längs Waikiki Beach vilket föresten var vart vi bodde. Vi käkade också sen lunch på trogna donken och köpte lite postcards. Vid fem var det dags att mötas i lobbyn igen innan vi gick en 20 minuters promenad till resturangen vi skulle äta på den kvällen.

På resturangen fick man välja mellan fisk, kött eller kycklingen och sedan fick man grilla den själv bäst man ville på en stor grill. Efter maten hade jag sådan panik ont i magen så jag gick tillbaka till hotellet direkt men jag ville inte vara inne på hotelletrummet för mig själv så jag gick med några till stranden där de som ville nattbadade. Runt ett slocknade vi sedan på våra rum efter en sjukt bra första dag.

Jag och svenska Sara med våra blomhalsband

Frukost på stranden

Hanauma Bay

Sand castle in making

McDonalds

Grillas för fullt på resturangen

Såhär mysigt var det när vi gick hem på kvällarna

Close enough

Nu när jag kom tillbaka till skolan efter Hawaii var det snack om ett skol twitterkonto som ingen vet vem som driver. Via kontot kan elever skicka anonyma komplimanger till andra elever på skolan, to spread some love.

Eftersom att jag inte har en twitter satt jag med en kompis och tittade igenom lite tweets på engelskan. Vi hittade det här.

Om man ändå varit från Switzerland.